Ämne: Småpajer
Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-29, 06:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Småpajer

Usch vad svårläst mitt svar blev Riitta med ändrade skrivbordsinställningar. Ska vara grovriven nästan färdigkokt potatis blandad med basilika, stekt gul lök och västerbottens ost som är en mycket bra matost. Jag kryddar potatisen med både örtsalt, lite paprikapulver och lite peppar. Du kan du också ta lite marinerade italienska tomater eller färska till pajen. Basilikan kan ersättas av anan krydda eller utebli beroende på vilka smaker du vill framhäva. Jag har hittat en ny sort som jag gillar. De kallas vilda ekologiska tomater från Italien. Såldes här på vår ICA mitt i stan och varierade en del både i färg och form. Mycket välsmakande.

Ett bra tips vid tillagning av spenatpajer med fetaost är att blanda fetan med keso och ägg då blir smaken mildare för den som inte är så van vid fårost. Till potatispajen blandar jag ofta fransk chévre den gör sig så bra med potatis. Annars är lagrad grevé också en ost som passar bra till matlagning. Hälsinge och Falbygdens är mina favoriter men även andra mejerier har god grevé som genom sin nötsmak förhöjer många rätter där ost ingår.
Gör du zuuchinipaj kan du koka och grovriva den innan. Blanda sen med ägg och kolla så att smeten inte blir för lös. Många använder även mjöl till zucchinipajer.

Eva
Svara med citat