Svaret de ger er - "efterfrågan är för liten" är inget som jag tycker är något som är felaktigt ur Systembolagets synvinkel. Varje butik i Sverige har idag ett eget valt sortiment där de numera slipper central styrning från Stockholm. Anser "er" butik att de inte vill ta in varor som faktiskt inte säljer så tycker jag de gör helt rätt i det. Går däremot de produkter ni vill ha att beställa så har varje butik exakt samma skyldighet att ta hem det ni vill ha. Om ni sedan får vänta upp emot en vecka på leverans är inget jag finner ovanlgit. Jag gör nämligen regelbundet beställningar men då ur beställningssortimentet och jag planerar därför mina inköp. Och i beställningssortimentet finns dessutom en hel hög utmärkta grekiska viner.
Därför vill jag även ställa frågan - "upprop" ? Vad innebär det ? Det har varit någon liknande tråd här i forumet där ordet upprop också förekom. Jag kan även nämna att jag genom åren försökt förstå varför grekiska viner inte vinner mer mark i Sverige. Framför allt är det en rent mördande konkurrens med andra länders viner som stoppar upp. De tre stora europeiska leverantörerna Italien, Spanien och Frankrike står för en betydande del av viner i båda sortimenten. Sen några år tillbaka har "nya världen" rusat fram och just nu dräller det av kvalitetsprodukter från Sydafrika, Australien, Chile och Argentina för att ta några exempel förutom de nyss nämnda européerna.
Varför de grekiska viner som innebär kvalitet, inte kommer till Sverige har jag inget bra svar på ? Skriv gärna till Systembolagets Kundtjänst och be om en förklaring. Hur produkter köps in till butikerna är en lång och omfattande historia som faktiskt kan vara bra att få ett hum om. Jag tror för övrigt att en hel del av de duktiga grekiska vinproducenterna inte kan garantera den kvalitet av produkter samt logistiska garantier, som Systembolaget kräver.
Jag tycker givetvis att det är synd att det inte finns fler grekiska viner i Sverige men ska jag vara ärlig så vet jag att det finns väldigt många andra viner som är betydligt bättre. Här talar jag bara om vad jag själv tycker, inte vad andra ska tycka.
Jag finner inte att kritiken mot Systembolaget är riktigt befogad.
Hasse