Ämne: Pythagorion
Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2005-07-13, 14:05
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Pythagorion

Hej!
Jag rekommenderar ett besök i den lilla bergsbyn Drakei.
Det är en bit att köra, men vägen dit är fantastisk!!!
Byn ligger som en sista utpost mitt i vildmarken med utsikt över havet, berg och barrskog!
Byn är inte stor och när vi gled in med Volvon kikade alla i byn nyfiket på oss.
Vi åt jättegod mat på en liten taverna som låg på vänster sida när man kommer in i byn.
Det fanns även en taverna med takterass, men mannen tjoade så mycket("Are you hungry?", "Hello!!?")så vi valde en annan.
Förutom den tjoande tavernaägaren så var byn väldigt lugn och vacker.

Kan även rekommendera ett besök i den lilla byn Milli, väldigt mysigt litet torg och flera små tavernor.

Det finns mycket att se på Samos så det är svårt att välja, men åk upp i bergen och se byar som Pirgos, Pagondas, Koumaradei m.m.
Har för mig att det var i närheten av Koumaradei som vi hittade vacker och prisvärd keramik.
Det finns många vackra hus på Samos och naturen är väldigt varierad.
Ibland får man känslan av att vara i Toscana, när man ser alla vinodlingar och de gröna sluttningarna.

Vad gäller Pythagorion så fastnade vi inte riktigt för den, många vackra hus och en mysig hamnpromenad men det kändes lite för turistifierat tyckte vi.
Vi hittade inte heller någon särskilt bra taverna där. Det fanns en bra pizzeria, men jag minns tyvärr inte namnet på den.

Om man vill ha lite mer folkliv runt sig så tycker jag att Ireon är en mysig liten kustby.
En del turister men det råder en avslappnad stämning där.
Det finns flera bra fiskrestauranger och man kan sitta invid vattnet och spana på fiskar...
Kokkari är också mycket vackert och mysigt men där är det mycket turister och mera liv.

Mvh. Stina

Senast redigerad av Stina den 2005-07-13 klockan 14:10.
Svara med citat