Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-16, 01:46
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Undvik M/S Aptera till/från Kreta.

Citat:
Ursprungligen postat av Stellwerk1
Den enda av dom nuvaranden färjorna till Kreta jag åkt förutom Aptera är Lissos med sin speciella design, henne gillade jag klart bättre.
Fördelen med detta treviga forum är just att vi kan byta erfarenheter och ge tips, därför postade jag detta inlägg som en liten varning till förstagångsresande med Aptera om hennes sovmöjligheter.

//Robert( Som har färjorna som intresse, mina båtluffar är fokuserade på att åka färja och gärna många olika..., favoritplatsen Pireus hamn, och Paros hamnby Parikia. Kanske inte stället som övriga båtluffare tänker på i första hand!)

http://www.faktaomfartyg.com/pegasus_1973.htm
Hej!
Vare sig Aptera eller Prevelis är några lyxkryssare! Men vi har lyckats att sova gott ombord på dessa båtar även om durken är hård och vi ibland blivit lite mörbultade när det har "rullat" ordentligt!
Och som sagt, ska man åka färja direkt mellan Rethymno och Pireus så är det dessa två något skamfilade båtar som gäller! Dessutom så diggar jag rederiet, Anek Lines, som är folkägt av kretensarna. Om Anek Lines:

"Biskop Irenaeos var initiativtagaren till att grunda ANEK 1968 i Chania efter en olycka med undermåliga fartyg där 240 passagerare omkom, de flesta från Kreta. ANEK grundades som ett aktiebolag och aktierna kunde endast köpas av de födda eller boende på Kreta. Det första fartyget var en finsk tankbåt som byggdes om till passagerarfartyg. Därefter följde ett antal fartyg och storredarnas monopol med sina föråldrade skepp mellan Kreta och fastlandet var för alltid brutet.
Minoan Lines grundades kort därefter på liknande sätt och idag trafikerar de folkägda rederierna merparten av alla linjer mellan Kreta och Pireus."

Calle! (som liksom Robert har båtar som ett stort intresse!)
Svara med citat