2008-01-26, 07:38
|
Banned
|
|
Reg.datum: dec 2007
|
|
Sv: Re: Grekiska språkets historie
Citat:
Ursprungligen postat av Hera
Hei.
Hvor kommer det pontiske språket inn,som er et gammelt språk som også tales i dag.Vet du noe om dette?
Takk.
|
Pontisk er en gresk dialekt som kan spores tilbake til Koiné. Alexander den store gjorde jo dette språket til oficielt språk i hele hans enorme rike! Folkegruppen som snakket dette språket opp til 1900 tallet bodde i det som er nord i Tyrkia i dag. På grunn av geografien har dialekten fått innslag av persisk, tyrkisk og russisk! På grunn av de store folke -forflyttningene i forbindelse med Lausanne konvensjonen ble de gjenlevende Pontere flyttet til Hellas. Før 1920. Dialekten kan høres fremdeles menn er blitt mer sjelden. I et isolert område i Tyrkia finnes vistokk en liten folkegruppe med opprinnelse i Pontere som fremdeles snakker dialekten.
Dette skyldes den moderne språkpolitikken i Hellas. Etter at Katharevousa ble avskaffet har mann en statlig kommisjon som styrer utviklingen, slik som også i Norge og Sverige. Grekerne vil nå ha språket mest mulig homogent uten innslag av dialekter. I parlamentet snakkes ikke dialekt! Alle skolebarn MÅ lære "høygresk". Dette hadde vært en ide også i Norge. Det Norske språket går hurtig i oppløsning, der skal alle ha hver sin dialekt! Jeg, som nordmann i landflyktighet forstår langt bedre Svensk!
I fantasien kune jeg lett tenke meg et skilt utenfor Stortinget i Oslo: "Trøndere som treder her inn må først lære seg Norsk!"
Senast redigerad av sven.kriti den 2008-01-26 klockan 08:28.
|