Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2005-07-18, 23:58
Elaisa Elaisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 2
Standard Bandhundar i Grekland

Jag vill ta upp en mycket tråkig sak. Nämligen alla de stackars bandhundar man stöter på i Grekland. Kanske främst då på landsbygden.
Jag älskar Grekland , men detta har gjort mig helt nere. Jag har bott i Athen i två år och har rest mycket i Grekland.
Denna sommar har jag stött på följande hundöden.

Exempel 1. Hyresvärdinnan där vi bodde tog hand om sin sons jakthund. En mynsterländer. Den stod kedjad på gården hela dygnet. En kort promenad på morgonen . Fem minuter- för att bajsa på vägen utanför.
På kvällen återigen 5 minuter. I början när vi kom var denna hund helt apatisk. Ofta tvingades den uträtta sina behov där den stod fjättrad.
Vi tog ut hunden på olika promenader och försökte påverka hyresvärdinnan att göra likadant. Den började bli lite gladare - och då tyckte huresvärdinnan att den blev besvärlig. Den kunde hoppa och skälla .
Vi skämde bort den , tyckte hon. ( Att vi tog ut en ung hund full av energi på några längre promenader om dagen - det var att skämma bort den . )

Exempel 2. Denna hund hade det ännu värre. Stod fjättrad vid en plåt-tunna ute i solen hela dagen. Ägaren kastade till den lite bröd en gång om dagen. Mager och eländig såg den ut. När vi påpekade att den måste ha skugga , fick vi följande svar : Den har skugga inne i tunnan!
Tänk er värmen därinne ! Att den överlevde var ett mirakel. På kvällarna sökte den stimulans med blicken och viftade på svansen när den såg någon gå förbi.
Vi gick förbi där när vi skulle till stranden , och gissa om vi mådde dåligt .
En gång fick vi ägaren att släppa hunden en stund . Den sprang runt av glädje och tog skor och ville leka. Den hoppade och skuttade. Kvinnan som ägde hunden blev rädd för sin egen hund och skrek.
Vi förklarade att den var hur snäll som helst och bara ville leka. Kvinnans man berättade att de brukade aldrig gå nära den , för man kan ju aldrig veta......
Därför kastades maten till den.

NU hemkommen från Grekland tänker jag ofta på denna hund. Med vilken rätt kan människor utsätta ett djur för ett sådant lidande? Finns det någon lagstiftning överhuvudtaget för djurens rätt i Grekland ?
Jag tycker att detta är en viktig sak att diskutera på denna sight. Jag är en sann Greklandsälskare. Jag har själv bott två år i Athen.
Men detta med bandhundar är en stor skam!
Hur ska man få ett slut på det ? Grekerna själva måste börja reagera .
Jag tror att man ska göra som vi. Prata med folk och säga vad man tycker.
Vad tycker ni andra ?
Svara med citat