Sv: Luff-rutter...
Hej!
Ja, som du själv säger, alla har olika smak och tycke, och vill kanske olika saker med sin semester. Vi har luffat med våra ungar (01 & 03) sedan den yngste var 1 år, vid tre tillfällen. Alla tre i Kykladerna, där det finns många öar att välja på, både stora och små. Vi har alla gånger flugit till och från Athen, för att vi hittat billigast resor dit. Vi brukar tillbringa sista dagen i Athen, gå på marknader och shoppa lite kryddor, tvålar, kaffe och andra turistiga saker som avslutning på resan. Det är alltid lika mysigt och jag och min familj tycker mycket om Athen. En gång bodde vi på Skandinaviska sjömanskyrkan, både billigt och hemtrevligt, ligger i Pireus. Det är jättelätt att ta sig till flygplatsen från Athens centrum, antingen med buss eller tunnelbana.
Mitt bästa tips är att välja en lite "större" ö, där man kan hyra bil och köra runt lite, åka buss eller vandra runt i bergsbyar, varvat med restaurangbesök och förstås bad -för att sedan helt coola ner på en "pytte-ö" där det inte finns något annat att göra än att bygga sandslott, spela yatzy eller käka glass. Kombinationsmöjligheterna är stora: Amorgos och Donoussa, Syros och Sifnos, Naxos och Schinoussa....
Vi brukar inte boka boende i förväg, men tar istället med några telefonnummer till boenden vi tycker verkar bra hemma vid datorn, känns alltid lite tryggt.
"Barnvänligt" är ett begrepp som jag tycker ni kan ta med en nypa salt. Era barn är ju tillräckligt gamla för att bada även där det inte är långgrunt. Det är bara spännande med steniga stränder någon gång, för att variera sig från sanden. Annars tycker jag nog att alla öar jag varit på i Kykladerna är barnvänliga - där det finns hav, glass och en och annan åsna är det alltid roligt! Våra favoriter är Syros, Amorgos, Donoussa och Sifnos.
Jag tipsar gärna mer om du har andra frågor. Vi själva ska i juni lämna Kykladerna för Sporaderna, och det känns oerhört spännande! Grekland är ett underbart land att resa i med barn. Lycka till!
Bea
|