Sv: VAR i Kreta tar en familj vägen o får det bäst ;)?
hejsan,
jag rekommenderar å det varmaste en liten luff - med bil!
Gjorde detta med mina barn förra sommaren på södra Kreta och det blev helt enkelt riktigt bra. Visserligen var mina lite större (då tio och 13) men å andra sidan resta jag själv med dem och det gick hur smidigt som helst. Fick bilen direkt till flygplatsen - bara att lasta in. Dessutom behöver man inte vara så noga utan kan packa lite extra eftersom bilen ska med hela resan. Stora delar av packningen fick helt enkelt vara kvar i bagaeluckan tills den behövdes. Vi bokade små familjehotell med pool längs sydkusten = riktigt gemytlig känsla och kontakt med folk. Hotellen hade i genomsnitt bara runt 15-20 rum. Lätt att köra och fina vägar var det. Upplägget tillfredsställde både äventyrslystnaden och behovet av att vara på ett ställe lite längre. Vi stannande tre till fem dagar på varje ställe för att hinna utforska lite. Södra Kreta var rent ljuvligt jämfört med det kaos vi upplevde på norra delen (OK - vi har inte sett allt där bara förorterna till Chania :-)) Är öppen för att det finns trivsamma ställen där med.
Vi gillade skarpt Matala, Rodakino och Paleochora liksom Elafonissi där vi tog en oplanerad natt i Chrissokalitsa bara för att det var så underbart läge. Barnen gillade lite mindre byar där det ändå fanns lite tingel-tangel att udnersöka på kvällarna - men ändå så pass litet att de kunde ge sig ut på egna strövtåg.
Med bil kan man också ta sig iväg på små kvällsturer till byar eller stränder. kändes väldigt flexibelt. En liten bil kan man hyra i två veckor för ca 3000-3500 kronor. Vi betalade lite mer (4300) men då var det en rejäl bil. När vi skulle hem lämnade vi bara bilen på en p-plats vid flygplatsen - precis nära entrén. Väldigt bekvämt.
Lycka till!
|