Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-24, 09:28
camilla I camilla I är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Funderingar om Samos

Samos är en mycket vacker ö. Har varit där 3 gånger, funderar på att åka dit en 4:e gång nu. Jämfört med karpathos säger jag att ön är mycket grön och lummig. Thassos vet jag ej. Men samos är en ö som är bördig med små dalar, gröna. På samos kan det regna under lågsäsong, men det är inget som man lider av, tvärtom. September är en bra månad att resa dit, jag har varit där då. Det är varmt, o kan komma en liten regnstänk. Närheten till turkiet har jag aldrig märkt av förutom om man åker båt, då sitter det flaggor längs vägarna på de olika landmärkena. Grekiska på en sida, turkiska på en annan för att man ej skall missta sig. Annars har jag ej märkt något. Kanske att man inte skall prata gott om turkar förstås.. lite känsligt liksom. Samos innehåller massor av små byar. Jag vill också bo där det är lugn och ro. Även om jag bott i både kokkari och pytagorian så har det nästan känts som om man bott själv, eftersom byarna är så små. Särskilt när man reser utanför högsäsongen. Andra byar vet jag ej. Men om du vill boka rum själv så finns det ju fullt med små byar som ligger små till. Ireon, mytillini, Chora... även om jag inte vet om man kan hyra rum där. Dom flesta hotellen i "de mer kända byarna" är små apartments med max 10 lägenheter så du torde hitta bra boende även inom resebolagens program. Det finns mycket att se på Samos, jag gillar alla fina vandringsleder, näktergalsdalen, alla små byar, manolates exvis. Sedan finns det massor med fina stränder och vackra platser om man bara tar sig runt ön. Eupalinustunneln är trevlig. Sedan finns det vackra kyrkor och kloster. Jag tycker dessutom man skall se byarna pythagorian och framförallt kokkari på nordkusten..

Hoppas du kan bestämma dig för samos, du kommer ej att ångra dig.
Svara med citat