Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-24, 16:22
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007
Standard Sv: Grekiska språkets historie

Citat:
Ursprungligen postat av Bille Visa inlägg
Takk for ditt svar og opplysninger, Sven.kriti. Det er et spennende forskningsarbeid, dette. Jeg ser av artikkelen at en minoisk Linear A-innskrift er funnet på Kongsberg. Det er helt utrolig! Det kan ikke bety annet enn at minoere fra Kreta har kommet til Norge i eldre bronsealder, etter sølv. Det må ha skapt sjokkbølger inn i det historiske og arkeologiske miljøet i Norge. Her ligger åpenbart mange nye forskningsoppgaver og venter. Dette snur jo opp ned på Norges forhistorie, og Europas med.

Bille
Jeg har alltid interessert meg for temaet så det var helt naturlig for meg å følge opp. Svært mange trakk den gangen på skuldrene og ristet på hodet ved tanken på at MINOERE skulle ha reist til Kongsberg. Jeg måtte innrømme over for meg selv at jeg ikke hadde meget å fare med annet enn selve skrifttegnene, om disse virkelig var ekte. På denne tiden var jeg også skeptisk til Aarthun.
Etter å ha foretatt mange undersøkelser, fikk jeg våren 2005 uventet hjelp fra vårt naboland Sverige. Det viser seg at en svensk arkeolog, Oscar Montelius fikk denne ideen.
for nærmere 100 år siden. Selv om han ikke øyeblikkelig ble akseptert, tente han en interesse som har opptatt svenske arkeologer siden.
Våren 2005 kom det ut en bok på Oxford University Press:
”The Rise of Bronze Age Society”
Forfattere: Kristian Kristiansen, professor i arkeologi ved Gøteborg Universitet, og Thomas B. Larsson, professor i arkeologi ved Umeå Universitet. ISBN: 0-521-60466-4
Begge hadde i en årrekke vært opptatte av temaet før de fikk anledning til å starte mer inngående forskning som skulle komme til å vare i hele 6 år.
De to arkeologene hadde i løpet av de 6 årene undersøkelsen varte undersøkt flere tusen tekster og gjenstander, i særdeleshet de mange helleristningene som finnes i Sverige, så vel som i Norge, i Østfold fylke like ved Svenskegrensen. De to professorene hadde god hjelp fra alle svenske universiteter samt fra Sveriges Radio som i en årrekke hadde laget programserien ”Stenristerna”. I denne programserien ble folk flest opplært og motivert til å oppdage fortidsminner, noe som resultere i en mengde interessante funn.

Sammenfatning av undersøkelsen:
I bronsealderen oppstod det ganske plutselig i Syd - Skandinavia en høykultur med klar påvirkning fra landene rundt Egeerhavet, først MINOERNE, senere Mykenerne og de klassiske Grekere. Undersøkelsen konkluderer med at ikke bare måtte disse folkene ha besøkt Syd-Skandinavia, men det var også sannsynlig at det resulterte i at folk herfra også besøkte de sydlige landene i en periode som skulle komme til å vare i 1000 år! I følge Kristiansen er det også i Sverige funnet innskrifter i både minoisk og Mykensk skrift, linear A og B!
Mens denne oppfatningen har vært vanlig i svenske og danske arkeologiske kretser i lang tid, går deres norske kolleger fullstendig fra konseptene slik at de får helt ”bakoversveis” bare av tanken! Derfor har denne revolusjonerende avhandlingen gått upåaktet hen i Norge, selv om sannheten er at vi i nær fremtid må skrive om våre historiebøker! Disse undersøkelsene forklarer de mange funnene til Jarnæs på Kongsberg, inne i områder hvor det finnes gamle sølvgruver og funn av astronomisk og matematisk art, som antyder tilstedeværelsen av en høykultur.