Conny!
Jag har varit i Platanias och Agia Marina sammanlagt tre veckor. I Agia Marina i maj och i Platanias i september /oktober... Chania är större och mer "grekisk" i mitt tycke. Där finns härliga gränder att strosa i, saluhall, trevlig stadspark och,ja helt enkelt MER....Grekerna lever sina liv vid sidan av turismen mer än i Rethymno som jag upplever det. Det är lätt att ta sig dit med buss eller delad taxi. Jag har inte upplevt Chania alls lika turistig som Rethymno... I Rethymno, där jag dels varit på dagsbesök från Platanias och dels bott en vecka i april 2006 upplevde jag att turismen fick mycket mer utrymme och området runt den lilla hamnen tyckte vi var väldig tråkigt då vi praktiskt taget blev jagade av inkastare fast det var första veckan på säsongen vi var där...eller kanske just för att det var det

Det var samma sak vid dagsbesöket...
Men det är så svårt att råda..Vi gillade ju Platanias för att man även kunde ha trevligt där på kvällarna....Det är f ö första gången utom i Aten där jag varit 2 år i rad och bott på samma hotell...
Vi bodde på Melina Suites..Fritidsresor..
Nu kanske andra tycker precis tvärt om, men eftersom Du frågar så svarar jag som JAG tycker... Ni får det säker jättebra i Rethymno också, där finns mycket att njuta av och vi hade inte alls tråkigt, och innan man varit på båda platserna kan man ju inte jämföra.

Men åker vi till Kreta fler gånger blir det INTE Rethymno.
Lissi