Sv: Regelvidriga smygavgifter
Jag har med intresse följt allt som framförts på denna "tråd". Detta för jag under en längre tid retat mig på flygbolags smyghöjningar av olika slag. På något sätt känner jag mig kränkt över behandlingen. Det basuneras ut ett "fantastiskt" lågt pris för en viss resa, men när man väl gör bokningen - ja, då är prislappen en helt annan. Jag kan inte undgå en smygande och växande tanken om att flygbolag helt cyniskt utgår från att jag (och vi) har ett flertal skruvar lösa och därmed fattar "nada". "Bara de får det rätta suget efter att resa och kommer till skott för bokning, ja då går det på vad f... som helst", förefaller vara mottot. (Översättning till danska överlåtes!)
Visst kan man ta ut avgifter för allt, men det bör med tydlighet framgå i den reklam man gör för resan så att man kan göra en tidig bedömning och jämförelse med andra alternativ. Sedan kan man med den nya erfarenheten spekulera över, ja kanske rent av ge förslag till, ytterligare möjligheter att avgiftsbelägga diverse för att "hålla ned priset". Här är några tänkbara och fullt rimliga förslag: In- och utcheckningsavgift (lika väl som kompensation för bränslehöjningar, toalettavgift (man ju välja att hålla sig), gång- och fönsterplatsavgift (båda på sitt sätt förmånligare i förhållande till den som sitter klämd), extra service (om du redan på förhand tänker dig prata med omboranställda fler än en gång) osv. Gräns för olika type av avgifter stannar vid fantasins!
I och för sig tror jag att flygbolagen biter sig själva i svansen. På kort sikt tjänar de möjligen en hacka på att bete sig som de gör, men efter hand falnar förtroendet och det sker en sanering. Därtill är frågan; var går gränsen för bedrägligt beteende i lagens bemärkelse?
Småsur Anders
|