Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti
Linear a inskriften med Aartuns desifrering sett i sammenlikning med William Brice katalog over Linear A
http://i251.photobucket.com/albums/g...ti/Eikona5.jpg
Det ser ut som at linken til bildene funker!
Jeg har selv vært på hellerristingsfeltet på Kongsberg 2002 og tatt bildene.
Personene på klippen er meg selv tv. og Johan Jarnes
|
Takk for svar! Det er kanskje ikke så rart at norske arkeologer får "bakoversveis", som du skriver, ved tanken på at minoere skal ha kommet fra Kreta til Norge/Kongsberg i eldre bronsealder. Det virker som om de ikke klarer å forestille seg at det var mulig å nå Norge fra middelhavsområdet den gang. Det ville kanskje være en vekker for dem å peke på at noen greide å finne Påskeøya i forhistorisk tid, 4000 km fra Syd-Amerika og nesten like langt fra Polynesia. Det ville nok være atskillig lettere å finne Norge fra Kreta.
De svenske forskerne sier jo rett ut at det har vært en direkte forbindelse mellom Kreta/Mykene og Sverige i eldre bronsealder, indisiene er så sterke, at de ikke er i tvil om det. Men de har manglet det håndfaste beviset på at minoere fra Kreta virkelig har befunnet seg i Skandinavia. Og så viser det seg at "the missing link" dukker opp på Kongsberg, i form av en minoisk innskrift på et helleristningsfelt! De svenske forskerne har altså hatt helt rett i sine slutninger! Svenskene har åpnet helt nye veier i skandinavisk arkeologisk forskning. Og dette har ikke norske forskere grepet fatt i?
Bildene som du har lagt inn viser jo at beviset ligger rett foran øynene på en, i Kongsberg. Utrolig at en norsk-"gresk" forbindelse eksisterte allerede for mer enn 3500 år siden. Det knytter jo helt spesielle bånd mellom Hellas og Norge.
Det kan ikke være tvil om at inskripsjonen er forhistorisk. Huggteknikken beviser det. De ujevne furene i skrifttegnene kan ikke være laget med harde metallredskaper. Av bildet fremgår tydelig at tegnene er kakket ut med et grovegget redskap. De ujevne hakkemerkene i tegnene tyder på at huggeredskapet trolig har vært en stein. Inskripsjonen må derfor etter alt å dømme være eldre enn jernalderen i Norden. Noe slikt er aldri funnet tidligere. Jeg har brukt disse dagene på å sjekke tegnene opp mot alle kjente skriftsystemer. Kun ett eneste skriftsystem matcher med samtlige tegn - kretisk-minoisk Linear A.
Takk for interessante bilder, Sven.kriti!