Sv: Apropå vilket vin!
Samos Vin serie provade jag under greklandsdagen för Branch på Grand hotel i sthlm, och kan väl säga att det i princip skillnaden mellan de olika vinerna var lagringen.Av deras söta viner, så är det Nectar som va den som lagrats nästintill noll, och sen så ju mer lagrad så får de andra namn.
-samos har även en hel del torra viner med många bra årgångar. Det faller sällan en "svensk" smakare på läppen med deras torra, men om man går in på viticulturen så kan det faktiskt tyckas vara riktigt intressant vin.
Jag har en del personliga favoriter från den grekiska fronten. Vi har den väldigt moderna, fylliga, fruktiga, och härliga Chateau Nico Lazaridi, som jag tycker är väldigt bra.
Sen mannen som tog med sig vinkonsten till Greklan och utvwecklade det moderna vinmakeriet. Chazimichalis. Och hans Cab.Sav. Är en vass konkurent till dagens lite "delikatare" viner.
På vit vin sidan så kan vi hitta två helt olika viner som jag tycker är bra.
Asprolithi som är gjord på druvan Rouvalis, lätt krispig och delikat.
Sen har Lafkioti Moscholfiero, som är liknande en Gewurtztraminer välfigt aromatisk och härlig.
Smaken är väldigt som baken, men dessa viner anser jag vara bra komplement till olika maträtterm och då inte direkt som sällskaps viner.
Vill ni veta mer detaljerat om vinerna och årgångar och etc. skriv en rad till mig så svarar jag gärna...
SOM Afshin:P
|