Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Fördelen med Barbouni, Gavro och tex svärdsfisk är att de inte kan odlas, utan fångas alltså alltid vild.
|
Precis! För att vara säker på att ”Barbouni” är färsk får man fiska den själv, vilket jag har gjort några gånger. Första gången jag följde med några ”fiskegubbar” gick vi ut strax innan skymningen, vi la ut drygt 1000 meter nät på ett bra (hemligt sa man) Barbouniställe.
Morgonen därpå var det dags att vittja näten. Meter för meter halades in, men ingen Barbouni, ingen fisk alls faktiskt. Mina fiskarvänner blev mer och mer förundrade. Ingen fisk på 1000 meters nät!
Till sist förstod vi alla varför, en delfin följde nätet upp och tog varenda fisk ur nätet. Fiskarna (inte de i vattnet) hoppade av ilska och hötte med nävarna åt delfinen. Jag och Camilla hoppade i stället av glädje! EN DELFIN! Skit i Barbounin! Vi struntade i nätet och koncentrerade oss på delfinen, försökte få den på bild, men som så ofta är det svårt att fånga dem på bild. Vi fick en suddig bild när den ätit klart och simmade iväg.
Enligt våra fiskevänner är det inte ovanligt att delfiner vittjar deras nät, ungefär som sälar gör här hemma. Dessutom sa de att delfinernas favoritfisk var Barbouni!
På 1000 meter nät fick vi en languster, en halv soupia och en för mig helt okänd fisk.
Nästa dag hade vi bättre tur, delar av den fångsten finns på ”Veckans bild”.
Janne