Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?
Det var väldigt länge sedan jag reste i augusti...
Mvh
Gita
|
Jag har tillbringat tre augustiveckor i Pigadia för några år sedan. Jättebra väder ofta strax under eller över 30 grader och endast riktigt blåsigt några få kvällar. Visst är det för varmt för långa vandringar dagtid men det kanske barnen inte är intresserade av ändå. Även om det var mycket turister kanske mest grekiska sådana och grekamerikaner var stämningen avslappnad och skön. Inte alls så hysterisk som det kan vara på andra platser i aug. Karpathos har en speciell charm och underbara stränder. Trevligare människor har jag sällan mött och befolkningen är verkligen vänlig.Stadstranden i Pigadia gillade jag inget vidare men den verkar andra kalimeror nöjd med.
Fördelen med aug är att havet är varmt, frukten mogen, bussarna går ofta
och kvällarna är härligt varma. Priserna var inte särskilt höga för att vara aug och jag har varit där efter eurons införande. Upplever inte att restaurangerna höjde sina priser som man gör ex på fastlandet i Parga där varje månadskifte under turistsäsongen får en ny prislista.
Nackdelar uttorkad natur och ibland för mycket turister men så kändes det inte särskilt ofta på Karpathos.
Eva