Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-28, 01:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Opastöriserad mjölk

Som sagt: jag har ju letat efter sån här info tidigare och haft svårt att hitta vettiga källor. Men jag minns att det jag hittade var att grekiska mjölkprodukter kan vara pastöriserade - men att de inte måste vara det.

Olika länder har helt klart olika rekommendationer när det gäller gravida och risken för listeria. Jag har alltså träffat på svenska kvinnor som, inför greklandsresor, blivit uppmanade på mvc att se upp med yoghurt och feta för att den kan vara opastöriserad.

I Danmark är det okej för gravida att äta brieost. I Sverige är det tydligen inte okej.

I Belgien är eller har det åtminstone varit okej för gravida att äta ost på opastöriserad mjölk. I Sverige är det inte okej.

Gällde det mig själv - vilket det inte gör - skulle jag kanske avstå från fetaosten i salladen eftersom man inte vet hur den är tillverkad. Och det är där nånstans jag funderar över om Sveriges rekommendationer är onödigt försiktiga. Och jag vill än en gång understryka att detta är mina egna okunniga funderingar.
Svara med citat