Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-14, 23:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Vad är genuint?

En genuin gresk by for meg er en by skapt av grekere for grekere.

Det har dermed ingenting med skjønnhet å gjøre, og heller ikke med "vitkalkade hus, blåa stolar, vykortslikt" som Aina nevner. De fleste greske byer er ser jo ikke slik ut, bare på noen få øyer.

Dersom en "genuin by" også er vakker, er jo det selvsagt et pluss. Fordi jeg så definitivt har opplevd flest "genuine byer" på fastlandet, har husene i de vakre byene jeg ser for meg nå, røde taksteinstak og er malt i milde farger som oker og rosa, de er gamle og godt tatt vare på eller nye og bygget i en byggestil som har en fin dialog med de gamle husene. De ligger ved havet eller har utsikt til frukbare sletter eller mektige fjell, de har smale gater og smug, belagt med brostein eller marmor. De har lite neonlys, masseproduserte souvenirer og innkastere.

Dette ble for så vidt en beskrivelse av Nafplio, men den passer også på mange andre, vakre - og ja - genuine greske byer.

Men jeg kan godt trives i "stygge" genuine byer også. Volos eller Thessaloniki, for eksempel, får vel neppe noen skjønnhetspris. Ja selv Argos, Nafplios naboby som er så stygg at "ørnen flyr over med bare en vinge, den andre holder den for øynene", har sin definitive sjarm på sitt ekte, ujålete, hverdagslige vis.
Svara med citat