Välkomna till Uppsala men.......räkna med att det under sista april är totalt kaos i innerstan. Tiotusentals studenter, avstängda gator, allmänt stök, i och för sig trevlig stämning (dock beroende på vilken väderlek det är) och skräpigt frampå eftermiddagen.
Håller man sig dock utanför den absoluta stadskärnan kring Fyrisån och området upp emot Carolina Rediviva och Universitetet så kan man man med fördel hitta lite trevliga matställen. Två favoriter bland de grekiska restaurangerna är Restaurang Akropolis på Väderkvarnsgatan 14 som har riktigt bra grekisk mat och bra viner till det.
Taverna Akropolis ligger på Sysslomansgatan och är vad jag har för mig, "systerkrog" till nyss nämnda. Dock ligger denna taverna "mitt i smeten" kring en mängd studentnationer så att besöka den under sista april-kvällen ser jag som en utmaning som lär tära på tålamodet. Likadant är det med Alexander som är en annan bra grek som dock ligger intill ån. Invid Islandsfallet ligger den, alldeles mitt emot Svandammen och Flustret (den gamla krogen/dansstället). Problemet är att just där är det också rätt stökigt så jag undrar om detär så bra att vara runt omkring ån ?
Alla tavernor jag nämnt finns med adresser, telefonnummer och kartor under "Tavernor" i menyn till vänster på Kalimera´s startsida.
Fråga gärna mer om min stad !

Hasse