Jag pratar "vardagsgrekiska" och klarar mig nästan helt utan engelska när jag är på semester. Det som känns kul när man väl har knäckt koden är att alla nya ord eller uttryck sitter ganska snabbt och jag lär mig lite nya saker varje gång vi är nere. Jag lärde mig av att lyssna och upprepa samt genom att lära mig fraser utantill som jag behövde kunna för att klara att servera grekiska kunder. Jag lärde mig då jag bodde och arbetade längre perioder på Kreta. Jag tycker att kunskaperna sitter i förvånansvärt bra med tanke på att vi numera bara är nere 1-2 ggr per sommar. Försöker underhålla språket med att läsa barnböcker på grekiska för min dotter och har även köpt en grekisk språkkurs som jag har i datorn. Lite bonus r det ju förstås att en av mina vänninor och fd arbetskamrat på Kreta pratar flytande vilket gör att jag alltid kan få hjälp där.
Glömmer aldrig hur svårt det var attlära mig "odontoglefides" (tandpetare) som såklart alla frågade efter. Maträtter lärde jag mig ursnabbt eftersom alla beställningar skrevs på grekiska. Inte till så stor hjälp att kunna "kolokytokeftedes" (zuccinibollar) men inte "pos se laine, apo po eisa" (vad heter du och vart kommer du ifrån)

Men det gav sig