Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-02, 11:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Familjevis har man mattider som passar den som lagar maten...finns den klassiska mamman, mormodern, farmodern eller svarmodern hemma brukar man ata rejalt i ett-tvatiden for att sen sova middag nagra timmar. Matmamman har i sana fall borjat tidigt med forberedelserna och man hor tryckkokare puttra , kanner frestande lukter fran fonster och dorrar nar man gar forbi, ser tanter sitta och rulla dolmades...
Numera, nar aven grekiska kvinnor borjar arbeta mer utom hemmet, och mormodrarna bor borta i nan avlagsen by, har fardigmat och djupfryst blivit vanligare har ocksa.

Att ga ut och ata pa restaurang ar lika lite som for svensken nagon vardagsvana for medelgrekfamljen, men ska det festas bor hela klanen folja med, eller alla ens vanner, smabarn inkluderat. Ock da ska bordet digna av fat och glas.

Senast i gar, forsta maj, satt jag med mitt Mythosglas pa en servering pa Telendos, det var fest, och hela Kalymnos var dar, restaurangerna var proppfulla, personalen sprang som illrar mellan borden. Bredvid mig var ett langbord med sexton vuxna och sju barn, och alla var glada och matfriska, jag blev lite avundsjuk.

Jag vet inte om diabetes och souvlaki passar ihop. Hur ar det med sandwich , san kan man ju fa snart sagt alltid och overallt . Kylvaska med matsack ar annars en losning for den som maste ha mat pa regelbundna tider.
Svara med citat