Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-02, 16:08
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vilka tider äter greker...?

Som KalymnosMonica skriver så finns vardagstider med maten även här, det vi ser på tavernor när stora sällskap av greker kommer är när det ska festas. och det är inte varje kväll förutom när det är semester eller helgdagar.

Vi brukar alltid stanna hemma vid sådana dagar och grilla hemma med vänner, tycker man får dålig service och kall mat med så mycket folk ute.

Kanske är vi kräsna, men vi umgås med mycket fd resturangfolk och då brukar det bli mycket god mat hemmagjord istället.

Vi äter hemma hos oss vid 14.30 tiden lagad mat, och sedan något lättare vid 19.00, 20.00 tiden på kvällen. Alla grannar runt mig har samma tider. Sedan frukt eller yougurt mellan målen.

Frukost är det endast min son som äter, min dotter har svårt att äta på morgonen och även jag har alltid haft det. Min grekiske man dricker te och smörgås med pålägg och tomat på. Så fast han är grek och jag är svensk har han bättre frukostvanor än jag.

För mig blir det kaffe och cig. Så jag och han kanske är födda i fel land.
Efter ett par timmar kan jag ta en macka eller yougurt

På sommaren när det är varmt brukar man äta mycket frukt på kvällen, vattenmelon och oftast orkar ingen äta något mer om det är riktigt varmt. Mycket vatten dricker vi såklart så man blir inte så hungrig när det är riktigt hett.

Monica
Svara med citat