Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-30, 12:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Detta låter ju strålande Ser så fram emot min resa om en vecka Har ni några sista minutentips til mig? Vad ar det jag absolut inte får missa? Har ju førstått att jag måste ta mig en tur till Pelagos...
Ja, när du ändå är på Pelagos, får du absolut inte missa:

1. Att hälsa alla från oss.

2. Att smaka deras "fillet with mushrooms". En STOR, grillad köttbit i en helt gudomlig sås!!! Be gärna om receptet, för det glömde jag totalt... Om lilla missen dyker upp, tar den gärna emot köttrester, om det skulle bli några. Av nötköttet, vill säga. Grisköttet lät den ligga. Kräsen liten sak!

3. Att stanna länge. Musiken blir liksom bara bättre ju längre man sitter där. Först spelar bara Flourios och Xronis. De börjar strax efter åtta. Sedan kommer Vasilis med sin sladd (mikrofonen ligger där och väntar, men sladden bär han med sig...) och sjunger med sin mycket speciella röst. Och sedan framåt elvatiden kan det hända att Mimis dyker upp i sällskap med sin lilla vovve Odysseas, och då blir det ytterligare en dimension tillagd. I förrgår kväll intogs scenen dessutom spontant av en av tavernagästerna, som drog av några låtar med Flourios och Mimis som ackompanjatörer. Helt fantastiskt!

I övrigt rekommenderar jag att bara göra så mycket som ni orkar med. Ett besök till Olymbos är ju mer eller mindre obligatoriskt, men köp resan direkt på båten, så blir det enormt mycket billigare. Man kan förboka ombord redan kvällen innan, om man vill vara säker på att få plats. Apollo hade mage att ta hela 28 € för den utfärden i år! Vi gav tio per person förra sommaren, och då åker man med samma båt... bussresan upp ingår i priset.

Vi gjorde också en dagsutflykt till Kassos, vilket var en riktig pärs! Anledningen var att stora vägen till Arkasa var avstängd för asfaltering, så vi fick tillbringa en halvtimme i vardera riktningen på en väg som var obetydligt bättre än en åsnestig, över obebyggda hedmarker. Resten av resan var helt OK, och det var roligt att få se en ny ö. Det skulle enligt Apollo inte ingå någon guide, men när vi lade till i Fri, öns hamnstad, uppenbarade sig en engelsktalande tjej som erbjöd sig att guida oss utan kostnad, så det fick hon gärna göra. Hon hade mycket intressant att berätta om öns historia, och hur man lever idag.

Om ni åker till Kassos, rekommenderar jag verkligen att ta en runda med lokalbussen! Hållplatsen är helt enkelt utrymmet mellan hamnkafeet och banken, det går inte att ta fel. Fråga Giorgos, chauffören, när han åker, för tiden varierar tydligen. Normalt avgår han visst klockan ett, men när vi var där skulle han starta redan halv ett, av någon anledning. Men här råder också GMT (Greek Maybe Time), så han åkte redan tjugo över tolv... För 1 € per person får man åka två svängar, med mellanlandning i Fri, och besöker på så sätt alla de övriga fyra byarna på ön. En mycket trevlig resa som till och med bjöd på strutsar! Och varje gång Giorgos märkte att vi tog upp kamerorna, stannade han bussen och lät oss kliva av för att kunna ta bättre bilder. Taverna Mylos, med ett suveränt läge på en kulle som skjuter ut över hamnen, serverade för övrigt den absolut godaste chicken souvlaki jag någonsin har ätit! Och missa inte att slänga ned en brödbit i vattnet! Den anfalls genast av ett stim av abborrstora fiskar; det fullkomligt korar i vattnet, och efter ett par sekunder är brödet borta. Det är som att se ett stim pirayor.

Annars är väl Karpathos ingen direkt aktivitetsö. Som väl är! Det vi tycker bäst om är att promenera längs hamnen på kvällarna och titta på folk, stanna till då och då och hälsa på vänner och bekanta och bara njuta av att vara där. Jag hade planerat att titta närmare på byarna Arkasa och Finiki, men eftersom vägen var som den var, fick det anstå. Vi tar det nästa resa!

Karin
som redan längtar tillbaka...

Senast redigerad av karinafp den 2005-07-30 klockan 13:04.
Svara med citat