Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Det heter vel kanskje ikke snøblindhet i dette tilfellet, men han sa at det var samme reaksjonen som man kunne få om man gikk på ski på fjellet i solskinn uten briller...
|
Jag har letat lite info om vad snöblindhet egentligen är. Det jag har hittat är det jag trodde; små sår på hornhinnan som uppstår av för starkt ultraviolett ljus som bildats av att solen reflekterats på snö eller vatten.
Ibland använder man ju ordet snöblind när det är så ljust så man har svårt att se, men det är alltså egentligen inte att vara snöblind, utan att vara bländad.
Förmodligen finns det ett medicinskt ord för snöblindhet och mer ingående förklaring på vad som egentligen händer när man får det. Det brukar ju gå att få svar på "allt" här i forumet, så jag hoppas någon kan svara på det också!
Citat:
GEORGINA OG SOFIA VILLE JEG HA VALGT Å BO PÅ..
|
Tack för tips! Tror du det finns lediga rum med kort varsel i mitten av juli?
Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte
Vill man shoppa en dag går det utmärkt att ta buss eller taxi till Karpathos stad. Eller så kan man göra tvärt om, Man bor i Karpathos stad (om man vill ha lite mer folkliv) och dagspendlar med hyrbil/taxi/buss (allt efter bekvämlighet och ekonomi) till Lefkos och Amopi.
|
Hur lång tid tar bussen och ungefär hur mycket kostar taxi?
Jag har ju varit på Karpathos och känner ingen längtan tillbaks till Pigadia, så att bo där är inte aktuellt. Resten av ön har jag däremot många gånger tänkt att jag gärna skulle se mer av.