Sv: Vilket resmål ska vi välja??
Låter kul att ni är varma för Karpathos. Kanske ses vi där. Vi gör vårt andra besök under de två första veckorna i augusti. Erfarenheterna från förra besöket gör att det för oss blir några dagar med hyrmoppe runt ön. Stränderna Kyra Panagia och Apela som ligger en bit norr om stan får definitivt ett återbesök. De kan också nås med buss men mina nerver fixar inte buss på den branta rullstens-serpentinvägen till Apela så det får bli moppe dit. Dessutom är det där begränsat med solsängar så det är klokt att vara där tidigt eftersom stranden är sten. Men vilket vatten!!!! Kristallklart sist jag var där. Sedan blir det sol-o-bad-dagar på stranden Amopi som har två sköna stränder att välja på, den ena sand och den andra lite stenigare, och som man når med buss på c:a 20 - 30 min. Några droppstensgrottor har vi inte koll på, men det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte finns. Byn Olympos på en bergstopp på norra Karpathos är ett av de mera kända utflyktsmålen. Smidigast med arrangerad båt/buss-utflykt. Vi upplevde att "krämar-verksamheten" i byn förtog lite av känslan, men visst är det en speciell och ganska unik upplevelse som är väl värd resan. Annars vet jag inte så mycket spektakulära sevärdheter utan det är lite moppeturer på ön som gäller förutom sol o bad (bör finnas rikligt i augusti) och sköna kvällar i en ganska behaglig liten stad med matställen av både turist-typ (ett par riktigt bra, t ex Land & Sea) vid hamn-promenaden och lokal enkel taverna-typ uppe i gränderna. Hoppas att ni får en trevlig och het tur till Grekland i augusti. /Masse
|