Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
En stor del av världens ormar håller till i vatten.
|
Nja... Alla ormar kan simma, men att de ofta håller till i vatten håller jag inte med om.
Men det finns ju ett antal "vattenormar"! En av världens giftigaste ormar finns i vatten. Jag kommer inte ihåg vad den heter men den har ett nervgift som gör att man blir paralyserad på några få sekunder om man råkar bli biten. Jag har för mig att den finns i Sargassohavet och INTE I GREKLAND!
Phu.... Däremot så finns det Drakfisk i Grekland. Och den är lika djäklig....

Men den är ovanlig.
Citat:
Den är dock en av de minsta macroviperorna, och kan som längst bli kring 100 cm. Medellängden är ca 80.
|
Enligt "Mitt i naturen", som jag tror det var jag såg, så är det snarare 40 - 60 cm som var medel. Ormarna de visade låg där ungefär.
Citat:
Vår "svenska" huggorm, vipera berus berus medellängd är ca 60 cm. De största kan kring 80, och någon enstaka man hittat har varit ännu längre.
|
Jag har sett flera som varit 120 - 140 cm...

Inte tjocka som en handled, men nästan. Och de gjorde motstånd....

Det var innan de blev skyddade!
Citat:
Sandhuggormen anses vara den gifitgaste ormen i Europa.
|
Tja, det är ju rätt ointressant vilken som är giftigast! Fast programet presenterades som en dokumentär om en extremt giftig orm i Europa...
O.T. 1 För många år sedan hittade man en 8 METER lång Boa, eller Phyton, uppe vid Thessaloniki. Det var väl troligvis någon som tröttnat på sitt husdjur och släppt ut det... Den ingår ju inte i faunan i Grekland... Enl Athens News slog de ihjäl den med en grävskopa! Det var ingen som vågade gå i närheten av den...
O.T. 2 I min barndom var vi några som gick ut i Kålmården för att plocka bär. En kvinna i sällskapet behövde göra "nr 1". Vi övriga drog oss undan men så hördes ett väldigt skrik! Hon hade då två mycket prydliga små hål på ena skinkan! Hon hade lyckats sätta sig att kissa på en huggorm!

Den gillade uppenbarligen inte uppvaktningen...

Det gick dock bra...
Peter