Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-12, 21:56
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Listat de öar som verkar intressanta - åsikter önskas ;)

Förstår att du vill ha fakta, fast.. det kan man ju läsa sig till i guideböcker... Känner för att peppra tangenter och bara hänge mig i minnen, så, here we go,

Sifnos för mig:

- Du kommer med färjan, ser berget du måste uppför (med buss helt okej) för att ta dig vidare på äventyret
- Du bor kanske uppe i den första byn, hos en liten gumma som inte kunde någon engelska, men som huserade ett tiotal båtluffare i stenhårda små sängar och när en luffare borstade tänderna lite för länge kom hon in och skrek: Lego, lego!
- Hyr kanske en vespa och åker runt på den lagom stora, bergiga, mycket vackra ön
- Du köper kanske silver i Kastro, den gamla byn på höjden
- Kanske badar och dyker du i de stora vågorna ute på badklippan nedanför kyrkan
- Du byter boende andra natten. Grannen mittemot lockar med vrakpriser om vi håller det tyst inför tanterna, som kacklar med varandra hela tiden. Kanske berättar han allt detta på grekiska, kanske förstod du allt, trots att du inte förstår ett ord grekiska egentligen.
- På södra (har jag för mig) sidan av ön fanns långa sandstränder
- Maten, vinet, männsikorna, som vanligt i Grekland alldeles underbara... Inte alltför mycket turister, men visst fanns de.
- Keramiken är fantastisk. Kanske kommer du också hem med en massa skålar och grejer, inpackade för att hålla hela vägen hem. Och väl hemma, Sifnos dröjer sig kvar i hjärtat.

På mig.
Svara med citat