Visa ett inlägg
Gammal 2008-06-13, 17:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Kanske vi har startat något bra

Hej zero! Din idé om att bo längre tid är helt i stil med hur jag tänker. Jag har mött folk som lite oövertänkt flyttat hit men sen inte kunnat acklimatisera sig. Sommartid är det en sorts liv, vintern ganska annorlunda.

Jag har också grubblat på hur det är att bli gammal här. Än är vi friska och utan behov av assistans....hemtjänst finns inte, men diskuteras , mest av PASOK. Det kommer väl nån gång i tiden. Många gamla anlitar invandrarkvinnor som hemhjälp om de inte har släkt som ställer upp. Vad de betalar har jag inte reda på. Sjukhus, apotek och optiker finns det, och för det mesta är vården bra, folk blir lika gamla här som norröver. Att besöka sjukhuset kostar tre euro...och det finns en massa privatpraktiserande läkare också, vad de kostar vet jag inte, faktiskt.
Boendet ligger kring 300 euro för ett litet hus eller en lägenhet. Skatt betalar man i Sverige, utomlandsbeskattningen är 25 % (fråga skatteverket) men om man köper hus tillkommer (ganska låg)beskattning här också. Bilskatt på liten bil 90 euro/år, moppe 15 euro. Moms läggs på mat osv som i Sverige, den är differentierad från 6% och uppåt. Kommunala avgifter läggs på vattenräkningen, radio-TVavgift finns på elräkningen. Elen känns dyr, i snitt 50 euro /mån för oss ( tre personer i hushållet), och ska bli dyrare snart. Vatten kostar för oss 18-44 euro varav det mesta är kommunala avgifter.
Svara med citat