Hej!
Jag är väldigt rädd för ormar, skulle nog kunna kalla det för fobi.
Har varit på Sifnos flera gånger och har
aldrig sett någon orm där, tack och lov!
Jag går dock inte i högt gräs(fast det finns ju inte så mycket sånt på de karga öarna)och klättrar inte omkring i stenrösen..dessutom stampar jag alltid lite extra hårt i marken när jag går..
Jag har sett orm tre gånger i Grekland.
En död, överkörd på Naxos.
En som ringlade över vägen på Samos.
Båda dessa tillfällen så körde jag bil.
Värre var det på Kreta..vi var på väg ner till Balos beach, en mycket vacker lagunliknande strand..sista biten nerför en massa trappsteg så slank en liten grå-svart otäcking förbi framför mina fötter

!
Jag blir så rädd när jag ser ormar att jag inte kan röra mig känns det som, vill bara lyfta från marken och fly. Jag stod still en bra stund och lyckades faktiskt till slut att gå förbi stället där han försvunnit och kom ner till stranden och min oförstående väntande kompis..
Eftersom jag blir så rädd så var ju lite av glädjen med den fina stranden borta tyvärr, men jag var ändå lite stolt att jag faktiskt kunde gå ner.
Jag vet att ormar inte anfaller och biter sig fast på människor,och jag vet att de inte är blodtörstiga och elaka djur..men jag klarar bara inte av dem. Kan inte ens se dem på bild eller TV.
Men som sagt, jag har sett betydligt fler ormar här hemma i Sverige!
På Öland till exempel..
Mvh. Stina