Sv: Varning för ficktjuvar i Aten
Jag blev rånad av en taxichaufför och hans medhjälpare för ett antal år sedan. Jag tog taxi när jag inte hittade hem till hotellet första kvällen efter att ha skiljts från dottern som då bodde i Aten. Först sa chauffören som var en grekisk gammal farbror ja i varjefall äldre än mig att jag betalat för lite och i den diskussion som uppstod slet de pengarna ur min hand. Jag kastade mig ut och skrek på hjälp. De hade stannat på en sidogata till hotellet för de ville naturligtvis inte stanna utanför entrén. Medhjälparen sprang ut och täckte över skylten bak och sen körde de över en refug för att inte bli tagna av ett gäng grekiska gubbar som kom från kafenion. Gubbarna var så arga att jag undrar vad som hänt med taxiscauffören om de hunnit upp honom. Jag blev av med över 2000 kr och polisen betraktade det som grovt rån. Numera har jag aldrig så mycket pengar på mig och åker inte gärna taxi i Aten även om jag vet att de rensat upp i taxiträsket som tidgare hade en mycket hög andel kriminella. Har också tårgaspatroner i handväskan när jag besöker Aten eller andra storstäder bra att ha till hands om något händer.
Eva
|