Hej Zanet! Tack sa mycket!
Det forsta jag kan saga ar att om man vill komma hit och jobba sa ar det oerhort latt att hitta jobb om man har lust att jobba i bar eller cafe. I Aten ar det alltid bra att kunna lite grekiska men inom sana yrken ar det nog latt anda att fa jobb. Men nar jag kom ner var jag inte intresserad av att jobba med nat sant eftersom jag ville ha ledigt pa kvallar och helger och ocksa kunna jobba med nat som man kan jobba med hela livet sa att saga.
Jag sokte alltsa runt pa olika foretag, det finns bra Internetsidor och det var sa jag hittade mitt jobb. Forst sokte jag jobb pa svenska foretag, men det visade sig att det var ingen som behovde en svensktalande tjej, de klarade sig bra med engelska och de hade inga jobb att erbjuda. Sokte ocksa jobb pa Ikea, men dar soker hela Sverige jobb sa att kunna svenska dar var ingen merit. Sa jag fortsatte alltsa att leta jobb dar jag kunde anvanda mig av min engelska och till slut hittade jag ett. Men i Aten racker det inte med att kunna bara engelska om man vill jobba pa foretag, man maste kunna grekiska ocksa. Eller sa sager de i borjan att det gar bra med bara engelska och sen marker man att allt ar pa grekiska iallafall.
Oj, det har kommer bli langt. Iallafall, man jobbar 40 timmar i veckan, men glom raster och det ar vanligt med overtid. Om de t.ex jobbar 9-5 jobbar de alltsa utan rast. Pa mitt jobb ar det 9-6 med rast en timme. Manga foretag jobbar ocksa pa Lordagar. Jag har haft valdigt tur for de ar lite internationella pa mitt jobb sa jag jobbar inte overtid och far bra betalt for att vara Grekland. En vanlig ingangslon ligger for det mesta (nu kommer ni fa en chock) runt 700 Euro i manaden efter skatt. Vissa kan jobba i 10 ar med samma lon. Jag far runt 950 efter skatt sa jag ar valdigt nojd. Nagot som inte manga vet dock ar att var du an jobbar har far du alltid en extra bonus vid pask, sommar och jul. Vid pask och sommar far du bonus som ar halften av din lon, och vid jul far du dubbel lon, sa 700 E ar val egentligen inte 700 E utan lite mer, men man forstar att grekerna genomgar en kris just nu for vad kan man gora med sa lite pengar? Det ar darfor manga unga fortfarande bor kvar hos sina foraldrar, det ar ingen som har rad att bo sjalv nar man tjanar sa lite.