Sv: Hur skall det gå...
Selv om jeg bare tilbrakte en uke på Kalymnos i beg. av juni, er jeg et ivrig medlem av "Kalymnos fan club", hvis noe sånt finnes. Selv falt jeg fullstendig for Pothia, mens Myrties og Masouri ligner mer på steder man kan finne på mange øyer, ut fra den lille kunnskap jeg greide å skaffe meg.
Jeg synes det er et paradoks at så mange er bekymret for at turismen ikke utvikler seg fort nok på Kalymnos, når det mest attraktive for meg er at masseturismen ennå ikke har satt sitt preg på øya. Er det en selvfølge at turisme er den eneste måten Kalymnos kan overleve på?
En av drosjesjåførene jeg kjørte med, hadde sterke synspunkter på dette. Han mente Kalymnos ikke burde få flere turister enn de har, og heller satse på å utvikle seg på andre områder, som fiskeoppdrett og foredling av fisken derfra osv. Han mente at mye av særpreget ved Kalymnos kommer av at de aller fleste arbeider hele året, og at man ikke i så stor grad har en høysesong der alle arbeider livet av seg, og så en dvale-periode om vinteren. Dette gjør også noe med menneskene, var hans påstand, folk som skal leve hele året av det de kan trekke ut av turistene i en kort og hektisk sesong, blir mer opptatt av effektivitet og grådighet enn av gjestfrihet.
Kanskje synspunktene hans kan være litt til ettertanke?
|