Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Assermark
Hej!
Aligina frågade visst efter vilken strand på Karpathos som rekommenderas!!
En av de mest natursköna ständerna på Karpathos måste utan tvekan vara Appela beach. Men är det bada som är det primära så håller jag Diakoftis som den bästa. Grabbarna på Acropolis i Pigadia tycker den är bäst och jag säger inte emot dem.
Vattnet i den lilla lagunen är vackert turkosblått. Det är lagom långgrunt och det finns möjlighet att snorkla vid klippsidorna. Perfekt sandbotten. Stranden är bara ca 50 meter lång men eftersom inte så många hittar hit så finns det ändå gott om plats. På "andra sidan" finns en tvillingstrand som inte är lika bra som sin syster men ändå helt OK.
Det negativa är att den är ganska bökigt att ta sig dit samt att det blåser hårt alltför ofta. Den ligger precis söder om flygplatsen och vägen dit är stenig. På tal om stenig, vägen till Appela är i år riktigt usel. Regn och vind har eroderat fram fula stenar som försvårar nerfarten. Förra året var den bättre.
Om inte stränderna på Karpathos passar kan man ju alltid ligga vid hotellpoolen, men det tycker jag är slöseri med dyrbar semester.
Hälsningar från
Stefan Assermark som kom hem från Karpathos klockan 16.30 den 5 augusti 2005. 
|
Tack för tipsen, ska besöka dessa stränder!
Välkomna hem!