Ämne: Lesbos
Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-08, 15:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vatera seglar allt mer upp som den by där vi kanske kommer att bo med ett par dagar på slutet i Molivos och sista dygnet i Mytilini stad. Ni som bott i Vatera kan väl berätta mera. Vi vill ha bra tavernor, bra strand för en liten och ett rent fräscht boende med vissa matlagningsmöjligheter.
Har läst lite i olika trådar där du frågar om tips. Inte lätt att svara på var ni ska bo. Lesbos är inte som andra öar.

Om du söker efter en plats som liknar typ Sifnos eller Folegandros hittar du inte det på Lesbos. Långgrunda barnvänliga sandstränder är inte Lesbos storhet, många stränder består av smågrus eller klappersten. Det finns så klar undantag, som Skala Kolloni där stranden ser ut så här:

Personligen gillar jag inte stranden, inte heller byn. Vi hade tänkt stanna där några nätter, men valde att köra vidare efter lunch. Bodde i stället i Skala Eresou som vi gillade helskarpt.

Molivos är inte heller något alternativ, stranden är stenig, stora stenar. Petra och Anaxos är mycket bättre, men båda orterna är turistorter och det vill ni ju inte ha. Vi tyckte bra om både Petra och Anaxos, framförallt Petra som var riktigt mysigt inne i gränderna.

Vatera passar perfekt om man vill "vara lite för sig själv". Stranden är mellan 8-10 km lång beroende på vem man frågar. Det finns ingen by i Vatera, bara hotell, tavernor och två affärer. Biluthyrning finns på Hotel Aphrodite, bra ställe för övrigt. Det finns inte många hotell eller tavernor och de ligger långt från varandra. Bo man i ena ändan och ska till affären har man kanske 5 km till affären. Ödsligt är bara förnamnet. Gillar man det är Vatera ett paradis. Ser ut så här:

Återstår då Agios Isidoros där vi bodde tre nätter och stortrivdes. Agios Isidoros är en liten ort med lågmäld turism och en fin småstenstrand med kristallklart vatten, den bästa badorten tyckte vi. Ett extra plus för närheten till charmanta Plomari dit man går på 30 min.

Om jag hade varit er skulle jag ha bokat rum nummer 1 på Hotel Akrogiali i Agios Isidoros och tagit en taxi direkt efter landning. Då slipper ni en natt i Mytilini. Rummet har kök, två balkonger, en dubbelsäng och en enkelsäng. Det är 50 m till havet, 50 m till affären och lite längre till några tavernor. Pensionatet är familjeägt, Irini som driver det är hur gullig som helst.
Svara med citat