Sv: Pärlor på Kreta
Godmorgon Lars.
Här är det bara kallt. 10° "varmt" ute och mycket mörka moln i skyn.
Jag säger vare sig bu eller bä om att besöka ex Anogia eller andra byar. Var och en väljer själv vart den vill fara. Pärlor ska man alltid finna men det är väldigt subjektivt och inte objektivt. Kolla bara på Nicos inlägg där han delar med sig. Jag försöker bjussa på mina. Jag har inte upplevt vare sig något farligt eller direkt tråkigt under mina utflykter o äventyr. Det är mest olyckor som jag varit ögonvittne till och det kan i och för sig vara obehagligt men man kommer över det. Däremot bör man som gäst alltid vara observant på vad som händer här och nu. Vi är ju trots allt besökare även om vi bor där. Reserverad innan man öppnar brödinkastet på plats och kanske kommer med några plumpa kommentarer. Min egna åsikt är att skaffa sig information på plats och ställe. Jag är lite blåögd men hettar det till kan jag sätta ner fötterna och säga stopp. Det vi speglar här är massor av olika upplevelser. Bra och dåliga, men de är självupplevda av besökande personer och ska respekteras. Vissa söker hjälp och andra letar upplevelser. Smutskastning och hörsägen göre sig ej besvär i forumet och det är ju därför vi har moderatorer! Inte åsiktpoliser utan för att se till att regler och språkbruk följs åt.
Fakta är alltid intressant och hjälper till att skapa en bild av ort/ställe/upplevelse. Det man har hört från någons, någons kompis, kompis är inte relevant i en diskussion utan blir mest en dimridå. Min åsikt är att vi för en bra diskussion och vädrar tankar och upplevelser. Det är väl det som är meningen med detta forum. Vi får ju alla ett intryck när vi besöker ett ställe för första gången. Min vän Mr A tycker exempelvis inte om Anogia eller ett par andra byar och far helst inte dit. Hans negativism ligger väldigt långt tillbaka och hör ihop med hans nu döde far. Han är till och med ovillig att diskutera ämnet. När vi är på tu man hand kan han prata lite, men aldrig inför hans gäster. Han rekommenderar ingen att resa dit och ställer heller inte upp som chaufför för gästerna. Vi har varit där en gång tillsammans i hans affärer och det är väl den enda gång jag har fått uppleva en mycket omständig låsning av bilen. I allt annat är han mycket öppen men här är det locket på. Vill man besöka Anogia eller liknande ställen så gör det och bilda er en egen uppfattning. Återkom gärna och delge oss andra era upplevelser och äventyr. Detta är inte kritik på något sätt utan bara luftning av synpunkter. Du skriver bra Lars, fortsätt med det så håller vi balansen och ramlar inte ner i diket, och diket kan ju som sagt vara gansk djupa på Kreta. Enligt vad Monica skrev är vi knappast ensamma här på Kreta om problem med kriminalitet och droger. Drogerna bara väller in och som följeslagare har de brottslighet. Alla kan drabbas. Jag själv har blivit drabbad inom familjen så i den frågan vet jag exakt vad jag pratar om. Det handlar om medberoende och tunnelseende inför vissa saker. Själv är jag extremt hatisk mot droger efter vissa händelser och önskar att ingen annan ska behöva uppleva den erfarenheten, men det kan drabba vem som helst och när som helst. Det tråkiga är just när det drabbar ens barn. I och för sig är de inte oskyldiga i sin medverkan för den delen. Tankarna på det kommer flygande till mig då jag ser villorna uppe i bergen och gissar mig till vad som har finansierat bygget. Det finns också en stor del beskyddarverksamhet på Kreta som ni turister inte får se men den finns där. En namnlös granne och vän till Mr A är drabbad och det är inga småpengar vi pratar om. Förr var fenomenet ganska koncentrerat till centrala Xania, men som bäckfisken med sina tentakler sprider det sig lavinartat mot nya mål. Det har hänt en hel del från Stalos och norrut på senare år. En av mina vänner jobbar inom turistpolisen och han skvallrar lite emellanåt. Framför allt när han har druckit lite whiskey. Han har tankar om att sluta som polis och bli farmare i stället. Tankarna rotar sig i skillnaden mellan blåbröderna och den vanliga polisen. De jobbar inte på samma villkor och under samma förutsättningar.
Ja Nico "ryssen kommer" men för att ha semester och koppla av.
Nu är det nog för stunden.
Uffe
Senast redigerad av UlfWiman den 2008-07-12 klockan 12:19.
Anledning: Ä och Ö ligger för nära
|