Sv: Mafia og Vendetta på Kreta.
[quote=sven.kriti;137922]Mafia og Vendetta på Kreta?
LARS:
I Anogeia har jag varit på bröllop i november månad dvs inga turister närvarande. Glada och trevliga människor, gissa om det va en höjdare…
De bryllupene LARS referer til har klare paralleller med Romertidens ”Brød og Cirkus”
Det er vanlig med 2 – 3.000 gjester. Det går med 300 får! Det drikkes IKKE lenger raki men Whisky!
De bröllop som du tror dej känna till ( via hörsägen?) är inte det bröllop jag varit på i Anogeia.
500 gäster, alla glada och trevliga, och inte har det tagits några banklån heller och ingen har blivit ruinerad. Dessutom dracks det en förnämlig raki.
Maten skall vi inte tala om, mavro kreas, smakrikt och saftigt, hemgjorda
fantastiska ostar etc..
Hela släkten hjälpte till och stämningen var på topp.
Musiken den traditionella med lira och laouto.
Något romersk bröd och cirkus förekom inte på mitt bröllop så det vet jag inte var du fått ifrån.
Bröllop med 2000 gäster har jag dessutom varit på ett flertal gånger och inte bara på Kreta utan även på Peleponnesos, Kos och fastlandet.
Jag har många goda vänner på Kreta som gärna följer med på en tur upp till Anogeia utan att få skrämselhicka när jag frågar om de vill hänga med.
Ta gärna en tur själv och bilda dig en egen uppfattning om byn och inte bara via hörsägen.
Det är inte bara Anogeia som har en egen dialekt på Kreta. Om du kan lite av det grekiska språket så borde du höra att t o m varje enskild by kan ha sina egna ord och även sin egen dialekt.
Hur många av byarna uppe i bergen hade en väg värd namnet även senare än 30-talet som du nämner?
En av mina goda vänner Stavros i Chania var en av de första som hade lastbil på Kreta och han har berättat hur få vägar det fanns och om det fanns några så var dom knappt farbara m a o detta är inget unikt för Anogeia.
Tror du dessutom att gästvänlighten alltid är påklistrad då vet du inte särskilt mycket om Kreta och dess innevånare.
lars
Kriti sti kardia mou
Senast redigerad av lars den 2008-07-12 klockan 20:14.
|