Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-13, 10:18
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Ja, litentuva jag håller helt med dej, Kreta är fantastiskt.
Pärlor? Jag kan icke räkna dem alla!
Pärla för mej är kanske inte samma pärla för andra. Pärlor på Kreta är inte svåra att hitta. Kommer jag dit på våren, ja då är hela ön en pärla eller snarare en stor blommande trädgård. Lägger man också till allt som händer under påskveckan ja då talar vi om en jättepärla.

Sommaren med varma sköna bad, lena ljumma kvällar, besök i en avlägsen liten bergsby med nyfikna men välkomnande innevånare, som gärna bjuder på ett glas vin, vänligheten i de gamlas ögon, när man återvänder till deras by med ett foto taget vid förgående besök, en stilla promenad tillsammans med herden och hans får, klockornas klang som vandrar runt i dalarna, vad kan vara bättre?

Hösten med alla dess färger, det blå havet, högre upp det gröna olivbältet, ännu lite högre upp de färgsprakande lövträden och ännu lite högre upp de vita bergen. Alla årstider på en och samma gång.
Upplevelsen att tillsammans med grekiska vänner få skörda vindruvor och oliver med därtill hörande skördefest är en ynnest, som går direkt till hjärtat.

Vintern, ute den lite råa och fuktiga, men inomhus råder som alltid värmen.
Agora i Chania en julafton eller nyårsafton, wow en happening som alla borde få uppleva.
Eller besök ett kafenion i en landsby där "gubbarna" sitter hopkrupna runt vedkaminen och pratar och resonerar om vad som sagts i nyheterna.
Eller varför inte ett söndagsbesök på en taverna uppe i bergen.
Eller få deltaga i förberedelser för vänners bröllop eller deras barns dop, pärlor javisst!

Platser som är pärlor då? Jag håller med samtliga som skrivit ned sina pärlor.
Ärligt talat, jag har svårt att gradera mina pärlor så listan skulle bli väldigt lång.
Jag tror att var och en som besöker Kreta snabbt hittar sina egna pärlor.
Var gärna lite nyfiken, äventyrslysten, prata med människor, lär lite fraser, (kan inte grekiska!! Använd armar, ben, gester, det viktiga är att våga!)
Kreta är fantatsiskt!
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat