Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-18, 23:26
Stephan Stephan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Patricuz Visa inlägg
Hej!
Finns det någon som har upplevt nåt spännande eller sett nåt intressant, vad beträffar djurvärlden på Kreta (särskilt södra Kreta). Skulle vara kul att ta del av era erfarenheter.

Mvh!
Noen kilometer øst for Chora Sfakion på sydkysten av Kreta ligger Frangokastello med sin praktfulle festningsruin fra 1100-tallet. (Bare yttermurene står igjen.) På stranden nedenfor ruinen renner en bekk eller å ut, og i den fins det skilpadder (sköldpaddor). Paleochora, lengre mot vest, har sin maskot, en pelikan som man er veldig stolt av. Den spankulerer omkring i gatene som en gammeldags politikonstabel. Langt fra kysten. på veier halvveis oppe i fjellene, kan man møte landkrabber på veien. Helst når det er mørkt. Og jeg har også møtt flere ulike ormarter. Ingen av Kretas ormer er giftige, det er jo ytterligere et sjarmerende trekk ved Kreta. Firfisler (ödlor) fins det mye av. Dem ser man nesten overalt. En gang har jeg også sett en kameleon, en art som har invandret fra Nord-Afrika. For øvrig fins det mssevis av frosk (grodor), som man ofte ser ihjelkjørte på mindre veier om kvelden og natten. I fjelltraktene har jeg også sett og fotografert gribber (gamar).
Svara med citat