Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-22, 23:45
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Priser og penger

Någonstans i mitt minne finns lite från min allra första, väldigt trevande Greklandsresa till Samos 1982. Jag minns att jag köpte med mig 2 flaskor 70 cl. Samos Nektar och de kostade 5:-/flaskan.

Jag minns även lite att middagarna sent på kvällarna kostade några tior/person men jag var så ovetande om landet Grekland att jag inte minns vad allt annat kostade. I och för sig bodde jag på hotell så det var nog inte så många andra utgifter.

Men visst är vi svenskar både prismedvetna, sparsamma och snåla. Och även jag trampar säkert någon på tårna. Vi är så oerhört olika typer av resenärer med olika önskemål, drömmar, krav, vanor, behov och dylikt, att våra kostnader på våra resor är helt omöjliga att ge varandra råd om. Det förekommer MASSOR av frågor om priser här i forumet men det beror nog till stor del på att de som frågar faktiskt inte vet vad saker och ting kostar i Grekland. Men man måste inte veta allt i detalj före resan, det är ändå nere på plats som man får mer koll på allt, även pengarna.

Vi två som reser på fredag är på väg mot de 50 i ålder och har insett att vad vi verkligen inte behöver på våra resor, det är shopping. Där drar det iväg massor av pengar om man inte tänker sig för. Så tycker vi, vad ni andra gör kan vi inte ha någon åsikt om. Men istället är vi medvetna om att våra utgifter istället går till dagliga utgifter. Var våra utgifter för livsmedel (inkl. drycker) landar totalt sett under två veckor är rätt ointressant, vi "lyxar" i alla fall ingenting. Det vi äter i vårt boende är nödvändiga utgifter, det är t.ex ganska stora och långa frukostar.

Vi är även relativt prismedvetna om de drycker vi dricker i vårt boende, t.ex så kostar inte vinflaskan 15 €. Vi tar oss säkert iväg på en och annan utflykt på något sätt och det drar säkert iväg med allt från 25 - 50 € per person.

Lunch på taverna blir mer sällan numera, besparing på tresiffrigt i € under två veckor blir det ju. Frukt är bl.a det som ersätter luncher, betydligt billigare och nyttigare.

Men Grekland som helhet har ju blivit ordentligt dyrare men inte överallt. Det jag började mitt inlägg med var mer en nostalgiknäpp, jag kunde ju inte specificera några andra kostander än alkohol.......Och är det även så att vi råkar få några € över efter hemkomsten så går det oavkortat till nästa resa.

Jag tror "problemet" som JohnS vill diskutera är att vår ekonomiska syn som varandes svenskar, har mycket mycket mer "förgreningar" än det faktum att vi nu är inne i den mest intensiva Greklands-rese-perioden och naturligtvis får just DE frågorna om priser en belysning som är lika stark som solen där nere just nu. Våra länder är rätt olika i vardagen, jag vet inte hur mycket men Norge är väl i många avseende dyrare att leva i än Sverige ? De funderingar vi möjligen får angående Greklands-resandet, är nog ganska lika dem när vi är hemma resterande del av året.

Öppnade förresten ett fönster till för att kolla tråden och såg nilam´s inlägg (innan jag postade mitt) och något intressant är just det hon säger. Det är alltid intressant att hitta ortens stora supermarket eftersom man där kan spara en hel del i kostnader, även om man inte är 10 personer (+ nilam !!). Fast jag personligen har faktiskt aldrig sett Lidl i Grekland.......

Det blir att fundera lite mer på detta, ännu en intressant tråd.

Hasse
Svara med citat