Hejsan! jag gör en variant som jag tycker är jättegod,det är väl ingen äkta mossaka eftersom jag inte använder auberginer...men prova gärna att göra denna ändå. Till en ganska stor gratängform behövs:
10-13 potatisar
Till köttfärssåsen behövs:
650- 700g nötfärs
1 stor gul lök (eller 2 små)
ketschup
1 burk krossade tomater
salt,vitpeppar,svartpeppar,chilipulver,cayennepeppar
vatten
Bechamelsås:
2 stora matskedar smör eller margarin
3-4 matskedar mjöl
ca.6-7 dl mjölk
salt,vitpeppar,svartpeppar
Gör så här: Skala och hacka löken bryn den tillsammans med nötfärsen,krydda och salta mycket mer än till vanlig köttfärssås,den ska vara väldigt stark. Häll i ketchup 1-2 dl rör om,häll sen i krossade tomater och vatten så att såsen blir väldigt vattnig.Koka på mellan värme så att det puttrar i grytan och rör om då och då.
Gör sen bechamelsåsen,smält margarinet häll sen i mjölet under omrörning så att massan blir tjock,häll över mjölk lite i taget rör om och späd med mjölk eftersom massan tjocknar,salta och peppra ganska mycket,låt småputtra på mycket svag värme ca5min rör om hela tiden.
Skala och skiva potatisen (ca.1cm). Ta en gratängform häll i lite av såsen på botten,lägg ett lager potatis,täck med köttfärsåsen,varva med bechamel,potatis och köttfärssås tills formen är fylld,sluta med ett lager av bechamelsåsen. Ställ in i ugn 225 grader i ca.1tim beroende på ugn...kan gå fortare eller längre.
Lägg ett lager av ost ovanpå när gratängen nästan är klar.
Lycka till och berätta gärna om du tyckte om den