Jag och min sambo startade i Pireus en tidig lördagsmorgon i juni och luffade följande rutt:
- 4 nätter Kythnos
- 4 nätter Serifos
- 4 nätter Sifnos
- 7 nätter Milos
Vi bodde i hamnbyn Livadi på Serifos och jag tyckte inte alls att det var något fel på den - mindre "turistisk" än Kamares på Sifnos. Stränderna Livadakia och Psilli Ammos var det heller inget fel på. Och på Serifos var enda gången på hela resan jag fick mig en Guinness!
Mellan just dessa öar i västra Cykladerna fanns det bra båtförbindelser varje dag. Så var inte fallet om man ville åka
från någon av dessa öar och sedan österut i Cykladerna - t.ex. till Folegandros eller Paros.
Tänk också på att inrikesflyg i Grekland är ett bra alternativ till långa tidsödande båtresor, speciellt när man ska flyga hem från Aten till Sverige igen. Vi flög Milos-Aten på 45 min. för 41 EUR/pers. Färjan Agios Georgios kostade 35 EUR och förutom båtresan på över sju timmar hade det tillkommit en svettig bussresa till flygplatsen. Vi hade ju också varit tvungna att lämna Milos mycket tidigare för att hinna med flyget från Aten.
/kimmen