Sv: Djur och kryp på land och i vattnet?
Men i vannet - hva er det som 'biter' i sjøen på Hohlaka - beachen på Telendos? Noen ganger gjør det riktig vondt, men ingen merker finnes på lår eller legger. Fisk, tenkte jeg, kanskje er det fisk. Medusa eller brennmaneter er det absolutt ikke. Men hva det er, nei, det har jeg ingen aning om....[/quote]
Jag brukar plocka upp snäckor från botten när jag snorklar. Senast på Samos fick jag erfara att snäckorna inte får ha legat för länge på botten då det börjar växa nästan osynliga 5-10 mm långa anemoner på dem. Eftersom allt skall med under en längre snorkeltur så åkte skalen ner i badbyxfickorna efterhand. Först uppe på stranden började det svida i byxlinningen. Det måste varit anemonarmarna som "brännts". Det var röda rodnader under 2-3 dagar på huden. Så att ha en riktig påse med sig är en bra ide.
Sen kan man ju skrubba skalen i sanden innan man tar hem dem, så luktar det inte lika mycket död och pina om de små stackars algerna. Det är ofta som snäckan inte är tom utan "snigeln" är kvar i skalet. Kolla det noga.
|