Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-05, 16:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Baka i Grekland?

Min erfarenhet är att det knappast lönar sig att baka matbröd med tanke på den dyra elektriciteten, detta förutsatt att man har tillgång till bageri inom räckhåll, förstås, eller som hos oss, att bagarbilen kommer till husknuten. Om man för känslans och smakens skull ändå vill baka kan man köpa bra mjöl hos bagerierna, även jäst. En del affärer har många sorters mjöl men lika vanligt är det att man har små kilopack med "mjukt", "hårt" och "till allsidig användning". Jag har inta fattat skillnaden, är för lite intresserad faktiskt, (men att mjöla fisken innan stekning klarar jag). Torrjäst finns. Margarinet (exempelvis vitam) är helt osalt så man kanske får ta i lite mer salt än annars i bulldegen. Kardemumma har jag fått hemifrån Sverige. Smör finns men oftast osaltat och mycket dyrt, importerat från Österrike eller så.
I Grekland är det oftast så att bagerierna säljer matbröd,skorpor, färdiga mackor, ostpajer, pajer med söt fyllning o.s.v men vill man ha "glyká", bakelser alltså, får man gå till "sacharoplastío" som också säljer alla sorters kaffebröd och läckerheter kilovis eller styckevis, liksom glass av alla slag.
Det äts ofantliga mängder söta bakverk här. varje helgdag och namnsdag ska firas med en kartong bakelser...har inte under hela mitt liv i Sverige ätit så mycket som här sen jag kom hit, men nu har jag stoppat detta, det finns gränser!
Svara med citat