Tinos och Syros är väldigt lika på ett sätt, de är genuint grekiska med en Chora som "lever" med grekerna året runt och inte satsar på turisterna.
Jag ger Peter rätt, Tinos är ingen typisk barnö, men skulle ni "stranda" där någon natt, så är det ingen katastrof. Ute vid Agios Fokas-stranden finns några bra ställen att bo om inte man vill bo i stan (jag nämner ett par i mitt fotoresebrev från i somras), ganska visst 1½-2 km från stan, men taxi är billigt om inte man hyr bil. Agios Fokas-stranden var fin när vi var där i juni.
Men jag tycker också att Kini på Syros är ett bra val. På Syros åker man lätt runt med bussen och ser en del av ön, kommer in till stan med bussen om man vill det.
Sedan tycker jag också att Paros är ett bra val för en barnfamilj. Sea Jet är en snabb daglig förbindelse mellan Tinos och Paros om ni åker den vägen till Naxos (nu har jag inte kollat hur länge den går). På Paros finns många barnvänliga stränder, Choran är betydligt mer anpassad för turister än på Tinos och Syros. Nu åker ni så sent på säsongen, så jag tror inte att ni upplever det negativt.
Marianne - snart på Tinos igen