Visa ett inlägg
Gammal 2008-09-19, 11:16
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Olympic airlines slutar

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Alltså, det är ju jättebra att man kan åka för 5 kr.
Ur ett väldigt kortsiktigt perspektiv...
Men det är ju inte konstigt att flygbolagen går i konkurs!......
Visst vill vi åka så billigt som möjligt, men vill vi inte riskera att stå helt utan biljetter pga att flygbolaget har konkat, får vi nog tänka om och betala ett pris som gör att de överhuvudtaget går runt...!

Sven
Mitt första inlägg i den här trådet handlade ju egentligen inte alls om 5-kronorsresor till London utan om möjligheten att Ryanair börjar trafikera Grekland. Den här diskussionen blir därför lite off topic men jag vill ändå svara Sven-Zappa

Jag håller nämligen inte med dig i din åsikt här. På en fungerande marknad är konsumentens (resenärens) roll att köpa bästa möjliga vara till lägsta möjliga pris. Säljarens (flygbolagets) roll är att nå det vinstkrav som ägaren önskar genom att sälja en vara som marknaden vill ha. När konkurrensen fungerar samspelar dessa faktorer till ett pris som båda parter accepterar.
Som konsument är vår roll aldrig att vilja betala ett högt pris av omtanke om ett företag som drivs av vinstintresse.
Ryanair är ett lågprisbolag, men också ett av de europeiska flygbolag som ekonomiskt sett gått bäst de senaste 10 åren. Det kan jämföras med traditionella bolag som SAS, Alitalia eller Sabena som står på konkursens brant eller redan är borta. Det går alltså inte att sätta likhetstecken mellan låga biljettpriser och risk för konkurs.

Tro heller inte att Ryanair's idé är att leva på 5-kronorsbiljetter och att de pga det är på väg mot konkurs. Detta handlar om marknadsföringskostnader som lika gärna kunde varit tv-reklam eller annan annonsering. Men när de nu säljer dessa biljetter är det klart att vi resenärer ska passa på att utnyttja det.

Lars

Senast redigerad av laero den 2008-09-19 klockan 11:46.
Svara med citat