Sv: Grekisk mat - äcklig?
I Agios Isidoros på Lesvos serverade tavernorna mycket grillat och friterat. Några få ungsrätter och mycket av den mat jag vant mig vid att äta i Grekland saknades på menyn. Killing, lever och briam saknades helt samt mycket annat gott. För dottern var det ännu sämre eftersom hon är vegetarian. Hon var vädigt besviken på maten som hon länktat efter. Hon har också besökt Grekland många gånger och varit bosatt där ett par år så vi är båda väl förtrogna med vad som brukar serveras. Vi åt lunch vid något tillfälle i Plomario och den ungsstekta kyckling jag fick där badade i olja.
Bland det godaste jag åt under den här resan var nog den kötträtt som jag och barnbarnet bjöds på av vår hyresvärdinna och som hon lagat till sin egen familj. God feta i lerform, fava samt vällagad stifado fick jag på en av tavernorna men ibland saknades de gröna kryddorna helt och maten smakade bara salt. Noterade också att många rätter serverades med riven ost över något jag bara sett i den här omfattningen på Samos.
Förra sommaren besökte jag några öar i cykladerna och den mat som serverades på Folegandros spelade i en betydligt högre division än det vi åt på den här resan.
Eva
|