Sv: Grekisk mat - äcklig?
Tillbaka från Samos och Kokkari kan jag till viss del stämma in i dina synpunkter.
Efter att ha varit i Grkland massor av gånger och i Kokkari de senaste åren kan jag notera:
Turisfällorna blir allt fler. Hamnpromenaden bör man undvika men även de av turistbyråerna rekommenderade resturangerna efter stranden är mycket varierande. Meltemi som alltid är full av turister är rejält dyrt samtidigt som de flesta rätterna är riktigt utslätade. Kleftiko kan dock rekommenderas. Även den italienska restaurangen Basilico lever mer på läget än maten. Pastan OK men du kan göra den lika bra hemma. Personalen ganska oengagerad.
Vi har vårt favoritställe, Hello-Hello längre bort efter stranden. Här har priserna också stigit rejält men alla råvaror är fräscha och speciellt den grekiska maten mycket god, härlig Moussaka. Åt också en mycket god fiskplatta med massor av god grillad fisk o skaldjur.
Grillat kött tycker jag man ska undvika, ofta torr och för hårt grillad.
På standen Lemonakia åt vi också härlig lunch med både gröna bönor och stekta aubergine.
Det omtalade Bira besöktes också. Deras rekommenderade ugnsstekta fläsk med potatis var trist.
Älskar grekisk mat med långkok särskilt potatisen blir så god. Så varför denna pommes frites till allting?
Slutsats: Det blir allt dyrare på restaurangerna men kvalitén hänger inte med.
Men Kokkari är fortfarande favoritplatsen på vår favoritö Samos och vi återvänder säkert nästa år igen.
Manna
|