Sv: Om forumet Leva & bo i Grekland
Nämen Uffe, inte tråkar det ut folk att höra om funktionshindrades problem! Förr eller senare drabbar det oss allihop, garanterat, och vi vill väl bli bemötta som folk då med? Jag är glad att jag har både ben, hjärta och huvud i behåll än, men vet att det kan ändra sig på en sekund.
-Att vara funktionshindrad i Grekland är ingen större höjdare , om man vill vara ute och röra på sig, alltså, och det förmodar jag att skribenten vill. Som Uffe säger är det massor av hinder i form av trappor,backar, idiotiska planlösningar inomhus, trottoarer som även fullt spänstiga personer kan ha problem med. Det har långsamt blivit bättre, men det är ju typiskt, som en av Greklands idrottskillar i rullstol sa, Pekingmedaljör i Boccia, som svar på en fråga vad han tyckte om att alla parkerar på handikapplatser o.s.v : "folk ser ju aldrig att nån rullstolsburen är ute, klart man parkerar där då, men vi går ju aldrig ut just för att det är så omöjligt." Och han borde veta vad han talar om.
Den andra aspekten som jag kan tycka är lite generösare än i Sverige är attityden till handikappade. Åtminstone här på det lilla stället jag bor är det inget konstigt att man har ett handikapp, det är till och med vanligt, och med den olycksstatistik som vi har finns det i var och varannan familj nån som inte är helt frisk eller arbetsför eller kalla det vad ni vill... Vad ska man göra när det är som det är med sjukvården: gamlingar och ofärdiga bor kvar i sin familj, det finns inget val, eller snarast, valet är urdåligt. Alltså tar man för givet att acceptera funktionshinder av alla slag. Jag ser det trots allt som positivt, en bit av vårt liv som vi får göra det bästa möjliga av. Vi har till exempel en svårt psykiskt sjuk person i familjen som gör att vi aldrig kan åka hemifrån mer än över dagen. Men att ändra på det går inte, alltså har vi accepterat det.
Så Grekland är inget enkelt ställe att leva på med funktionshinder, men massor av folk gör det ändå!
Gäller det en resa, en turistvistelse, lär man ha nytta av att kolla upp stället först så man inte kommer till det brantaste stället i hela landet. Och där tror jag Kalimeras samlade kunskaper kan komma till nytta!
|