Ämne: Kastelli
Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-09, 12:25
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kastelli

Ungdomar och nöjen i Kastelli ? Vad jag tog reda på var att det finns två internetcaféer i stan men jag gick aldrig till något av dem. Där får ni i så fall fråga er fram. Men om det fanns något som skulle kunna liknas vid en spelhall med t.ex biljard har jag ingen aning men tänker att det känns lite långsökt i en stad som Kastelli. Fast fråga även om detta vetja.

Ja det är sandstrand, det som är den mindre av stränderna. Den ligger precis där Maria Beach hotell ligger och vidare en liten bit bortöver. Jag är däremot okunnig hur blåsten varierar under en hel sommar. Under vår vecka där, första veckan i augusti så friskade det i rejält. Bland annat var badvakterna riktigt aktiva och räddade bland annat en man som nästan hade börjat svepas ut för långt utanför räddning. Om det tidigare under somrarna är mindre blåsigt vet jag inte, antagligen nyckfullt men andra mer Kreta-säkra får svara på detta. Det finns ju en längre strand längre österut, förbi taverna-stråket (som inte går att ta miste på) men den ligger oskyddad från vind och är därför om möjligt svårare att hantera om vågorna känns för stora. Den mindre har en vågbrytare som delvis skyddar stranden men ytterst kort bit bara.

Bussförbindelserna har jag i alla fall hört ska vara bra. KTEL är väl det bolag som kör den mesta delen av rutten Chania-österut, bl.a via Kolimbari. Jag tycker nog personligen att det västligaste delen av Chania-distriktet har tillräckligt att utforska, vi åkte t.ex inte in till Chania alls under en vecka. Hyra bil rekommenderar jag varmt eftersom vi hade taxi-transfer både till Paleochora (1:a veckan) från flygplatsen och mellan P och Kastelli (2:a veckan). Vi fick tillfälle att åka båda vägarna som går norr-söder och vice versa (de sträcker sig delvis parallellt) och den sträckan över bergen var helt magnifik !! Passar sig utmärkt att åka med bil och stanna till varhelst man önskar för att se sig omkring !

Får vara bra för denna gång, fråga gärna mera

Hasse
Svara med citat