Nu är det några år sedan jag var där, men gå gärna Kurfurstendam upp och ner dagtid. Mängder med butiker... Kvällstid är det inte såååå kul... Då var det ett "stråk..." Det kanske har ändrats?
I närheten ligger ett höghus som kallas i-punkt. Man kan inte missa det med det stora Mercedesmärket på taket. Ett stort köpcentrum med restauranger mm. Då fanns det en skridskobana mitt i huset i gatuplanet. Även sommartid! Kvällstid finns det div klubbar...
Besök KDW (Kaufhaus des Westen) Där finns ALLT! Jag förutsätter att det finns kvar...
Brandenburger Tor naturligtvis. Historiska vingslag. Nu när Muren är borta kan man ju passera igenom. Riksdagshuset. Kulhålen finns fortfarande kvar i ytterväggarna...
Checkpoint Charlie med Muséet. För att se lite av historien och tragiken. Ta er inte tid att åka ut och besöka saker på utflykter. Det har ni inte tid till.
Även om historien kan vara intressant så vill ni kanske ha lite mer positiva upplevelser? Men historien är svår att undvika i Berlin. Den är allerstädes närvarande...
Det finns mängder med bra Restauranger i Berlin. Jag har dock inga namn att ge dig längre. Men undvik Ku-dam och dess omedelbara närhet. Dyrt och inte så bra. Kolla med personalen på hotellet och säg vad ni önskar äta. Tänk på att Tyska Restauranger är mer "specialicerade" än Svenska. Kött, fisk osv... Traditionell Tysk mat är inte så hetsande, typ Knödeln, Speck osv...

Och så måste ni besöka en riktig "Kneipe" och ta en öl och en korv. Eller en grillad kyckling! Det är gott som lunch. Kneipen är motsvarande en Engelsk Pub. Fast med bättre mat. Och sval Öl...
Gute Reise... Ni kommer att få det fint i Berlin!